diumenge, 10 de novembre del 2013

BORRATXILLOS

Avui la cuina de casa meva feia la mateixa olor que la de la meva mare quan jo era petita i arribava algunes tardes de l'escola. Avui la cuina de casa feia olor de borratxillos. Fa un temps, ja us vaig anunciar que era una de les receptes que tenia pendents, una recepta que la meva mare va aprendre de la seva, o sigui, la meva iaia Rosita, i que aquesta havia après de la seva tia Maria. Ara la meva mare me l'ha llegat a mi, amb el compromís de fer-la arribar a les futures generacions. Els borratxillos són unes galetes, amb textura de rosquilla, que es fan amb moscatell i anís, d'aquí el seu nom. També us haig de dir que són molt fàcils de preparar (l'únic empipador és fregir-los, perquè s'ha de fer a poc a poc i amb mooolta paciència), i això de cargolar és força divertit, així que segur que trobeu ajudants entre els més petits. Com podreu comprovar a les fotos que acompanyen la recepta, pel que fa els que us ensenyo els hem preparat tres generacions diferents: ma mare, jo i la meva filla petita, o sigui que puc dir que és una recepta "transgeneracional"! A veure què us sembla!




INGREDIENTS (per aproximadament una 50 de borratxillos)
850 grams de farina
200 ml d'anís
200 ml de moscatell
200 ml d'oli d'oliva
200 grams de sucre llustre
oli de girasol per fregir-los

Aquí teniu tots els ingredients a punt de fer-los servir!

PREPARACIÓ
En el bol del batedor elèctric, hi disposeu la farina. Feu un forat al mig i hi aboqueu l'anís, el moscatell, el sucre i l'oli.


Amb l'accessori ganxo, amasseu fins obtenir una massa fina i que no s'enganxi gens. Si se us enganxa, afegiu una miqueta més de farina, fins a aconseguir-ne la textura òptima. També podeu amassar a mà, però és un procés molt més cansat i llarg.


Llavors agafeu petites porcions de massa i feu-ne xurros allargats i primets.


Doblegueu pel mig cada xurro, i cargoleu junts els dos extrems.


Aquí teniu a ma mare, la Juanita, en plena elaboració d'un borratxillo.


I aquí a la Mitu i a mi, fent-ne uns quants més.


A mesura que els aneu fent, els aneu dipositant en una safata, folrada amb paper de forn per tal que no s'enganxin.


Un cop tots ben cargolats, anem per fregir-los, la operació més delicada de la recepta. S'han de posar a fregir amb oli de girasol abundant i ben calent, però la cocció ha de ser a foc mitjà. S'han de vigilar molt, per tal que no es cremin, i anar-los girant perquè s'enrosseixin de tots costats. 




En aquest cas, la paciència l'ha tingut la Juanita, que s'ha passat una bona estona davant la paella, fent giravoltar els borratxillos, fins que han tingut un color daurat pujat preciós.


En treure'ls del foc, deixeu-los uns minuts damunt un paper absorvent, perquè treguin la mica d'excés d'oli que puguin tenir. De totes maneres no són gaire oliosos.


I ja els teniu llestos per servir!


Això si, vigileu, perquè estan tan bons que si us despisteu, anirant desapareixent els que aneu coent (i us ho dic per experiència personal)!


Que vagi de gust!

14 comentaris:

  1. Aquest tipus de dolços no els hem de deixar perdre!!! Hem de mantenir les bones tradicions!!!!
    Petonets,
    Olga

    ResponElimina
    Respostes
    1. Jo també ho penso...és la història dels nostres fogons!!! Petons!

      Elimina
  2. ostras quantes receptes!!! No pares noia! jejej No se amb quina em quedaria des del flam de xocolata fins aquesta, un trosset de cada jejjej MMMmm

    ResponElimina
    Respostes
    1. Roser...és que durant la setmana m'haig de reprimir....perquè tinc un munt d'obligacions...però el cap de setmana la cuina de casa és non stop!!! Petons!

      Elimina
  3. Mònica, tot el que s'assembli a una rosquilla i porti moscatell i anís és un "MUST" per mi: m'encanta!! Aquesta recepta la faré de veritat i espero poder-la fer ben aviat )
    Una abraçada

    ResponElimina
    Respostes
    1. Estan molt bons Dolors, i a més es conserver perfectes uns quants dies (deu ser per l'alcohol que porten!!!). A veure si podem fer plegades el repte dels macarons! Petons!

      Elimina
  4. No m'extranya que desapareguin, tenen una pinta deliciosa!!! A més acabats de fer han de ser tan temptafors. A casa també passen aquestes coses jejeje...
    Petonets

    ResponElimina
    Respostes
    1. La mare els anava fregint i anaven desapareixent...ja veig que aquest tipus de màgia també passa a casa teva! Petons!

      Elimina
  5. Que bones aquestes receptes de les àvies...i quin goig que fan aquests borratxillos!
    Ptnts
    Dolça

    ResponElimina
  6. Uhmmmm...huele desde aquí...
    Pero que ricura!!!

    ResponElimina
  7. Ja m'imagino aquesta olor de la que parles, ja! Llàstima que no poguem fer-ne gaire sovint per manca de temps, que sinó...! Petons

    ResponElimina
  8. Tens tota la raó Marina, perquè són molt fàcils de fer però força entretinguts! Una abraçada!

    ResponElimina